اصول اجرای نمای چوب ترمووود

اصول اجرای نمای ترمووود، سطح دانش، روش تولید، کاربرد

اجرای نمای چوب ترمووود طبق اصول تخصصی ما صورت می‌گیرد. تئوری، نتایج آزمایش‌ها و تجارب می‌تواند نقش سازنده‌ای در روند اجرا باشد. اطلاعات بیشتر در مورد محصول و فرآیند، حفظ سطح دانش را تضمین می‌کند و بسیار مهم است هنگامی که محصولات و روش‌های تولید جدید وارد بازارهای مختلف می‌شوند. در واقع، برای افزایش دانش‌فنی و بهبود کیفیت نمای چوب ترمووود، توصیه می‌شود که اطلاعات بیشتری در مورد روش‌های تولید، کاربردها و قابلیت‌های این نوع نما، ارائه شود.

با انتشار اطلاعات جامع، می‌توان بهترین استفاده را از امکانات نمای چوب ترمووود داشته و از مشکلات احتمالی در استفاده از آن، جلوگیری کرد. در نتیجه، برای بهبود سطح دانش فنی در حوزه نمای چوب ترمووود، تأکید بر ارائه اطلاعات دقیق و جامع از اصول اجرای صحیح و کارآمد این نوع نما، می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

هدف مقاله اصول اجرای نمای ترمووود

در این مقاله، تلاش کرده‌ایم تا با ارائه ترکیبی مناسب از مطالب تئوری، نتایج آزمایشگاهی و میدانی، تجربیات تولید کنندگان صنعتی و شرکتهای مجری، به شما راهنمایی کاملی در زمینه کار با نمای چوب ترمووود ارائه دهیم. در این مقاله، به‌طور مفصل به بررسی و ارائه اطلاعات مختلف در مورد نمای چوب ترمووود پرداخته‌ایم. سعی کرده‌ایم تمامی موارد مهم در اجرای نمای چوب ترمووود را پوشش دهیم تا به شما خوانندگان عزیز در این زمینه کمک کنیم. در این مقاله، به بررسی تجربیات تولید کنندگان صنعتی و شرکتهای مجری نمای چوب ترمووود نیز پرداخته‌ایم. امیدواریم که این مقاله اصول اجرای نمای چوب ترمووود برای شما مفید واقع شود و به شما در اجرای بهتر و بهینه‌تر پروژه‌های مختلف کمک کند. با سپاس از توجه شما.

مقدمه اصول اجرای نمای ترمووود

تاریخچه

تاریخچه نمای چوب ترمووود، به قدری تاریخی و پر از تحقیقات علمی است که حتی وایکینگ ها نیز از آن در ساختمان های بیرونی خود استفاده می کردند. بررسی های علمی در مورد تولید چوب ترمووود، در دهه ۱۹۳۰ در آلمان توسط استام و هانسن و در دهه ۱۹۴۰ در ایالات متحده توسط وایت انجام شد. در دهه ۱۹۵۰، آلمانی‌ها باوندام، رانکل و بورو به تحقیق در مورد این موضوع ادامه دادند و کلمن و اشنایدر یافته‌های خود را در دهه ۱۹۶۰ و Rusche و Burmester در دهه ۱۹۷۰ به اشتراک گذاشتند.

تحقیقات اخیر در فنلاند، فرانسه و هلند در دهه ۱۹۹۰ نشان داد که استفاده از چوب ترمووود در ساخت و تولید نمای چوب، باعث دوام بیشتر و بهره وری عالی در استفاده بیرونی از چوب می شود. با توجه به این تحقیقات، بهترین روش برای اجرای نمای چوب ترمووود عبارت است از: استفاده از تکنولوژی نوین در تولید چوب ترمووود، انتخاب سطح مناسب چوب برای اجرا، رعایت اصول و مراحل پخت و ترکیب صحیح قطعات چوب و نیز عدم استفاده از سموم و مواد شیمیایی در حین تولید. در نهایت، مهم‌ترین نکته در اجرای نمای چوب ترمووود، رعایت اصول کیفیتی و دقت در اجرای کارهاست.

فنلاند: چوب ترمو

انجام کار تحقیقاتی فشرده‌ترین و جامع‌ترین در فنلاند برای تولید ترمووود صورت گرفت. شرکت YTI نیز درحال انجام تحقیقات عملی بر روی ماده مذکور است. تولید ترمووود با استفاده از متد تخصصی در آنجا انجام می شود که در آن چوب تا دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم می شود و با بخار در حالت حفاظتی قرار می گیرد. استفاده از بخار همچنین بر تغییرات شیمیایی چوب تأثیر می‌گذارد و ترمووود سازگار با محیط زیست و عوامل جوی می‌شود. رنگ ترمووود تیره می‌شود و در شرایط تغییر رطوبت پایدارتر از چوب معمولی است و خاصیت عایق حرارتی آن بهبود می‌یابد.

البته باید توجه داشت که در نتیجه تولید ترمووود، مقاومت خمشی آن کاهش می‌یابد.برای پیشرفت و استفاده از المان‌های مدرن در ساختمان‌ها، نمای چوب ترمووود بسیار مفید است. به دلیل تمایل مشتریان به‌سوی یک طراحی داخلی و نمایی مدرن، استفاده از ترمووود بسیار محبوب است. البته، استفاده از این نوع چوب در نماهای سنتی و کلاسیک نیز به روز است. با روزگار، تولید اصولی نمای ترمووود به‌عنوان یکی از متریال‌های مدرن، اهمیت فراوان پیدا کرده است.

اصول فرآیند ترمووود به طور خلاصه:

شرکت‌هایی که در صنعت محصولات چوبی فعالیت می‌کنند، این فناوری پیشرفته را مورد استفاده خود قرار داده‌اند. در این میان، صنعت محصولات چوبی فنلاند همکاری فعال با تولیدکنندگان ترمووود دنیا دارد و تلاش می‌کند تا با به کارگیری تکنولوژی مدرن، نمایی دائمی و با شکوه از چوب به خشکی و زیبایی منحصر به فردش ایجاد کند. تفاوت ترمووود صنعتی این است که تقریباً برای هر نوع چوب، امکان‌پذیر است و نیاز به نگهداری خاصی ندارد. همچنین، با توجه به استفاده‌های مختلف از ترمووود، لایه‌ی ایزولاسیون نیز به صورت خودکار در محصولات قرار می‌گیرد.

فرآیند ترمووود را می توان به سه فاز اصلی تقسیم کرد:

فاز ۱: افزایش دما و خشک کردن در دمای بالا با استفاده از گرما و بخار

دمای کوره در فرایند تولید چوب ترمووود به سرعت تا حدود ۱۰۰ درجه سانتیگراد افزایش می یابد. سپس دمای چوب ترمووود تا ۱۳۰ درجه سانتیگراد، به تدریج افزایش پیدا می‌کند. این دوره از فرآیند، تا زمانی است که خشک شدن چوب در دمای بالا انجام می شود و میزان رطوبت در چوب به نزدیک صفر کاهش می یابد.

فاز ۲: ترمووود پس از خشک شدن در دمای بالا

دمای داخل کوره بین ۱۸۵ تا ۲۱۵ درجه سانتیگراد افزایش می یابد. دما در حین انجام فرآیند، برای ۲ تا ۳ ساعت با توجه به کاربرد نهایی ثابت خواهد ماند.

فاز ۳: خنک کننده و تهویه رطوبت

مرحله آخر کاهش دما با استفاده از سیستم های اسپری آب است. هنگامی که دما به ۸۰-۹۰ درجه سانتیگراد رسید، رطوبت مجدد صورت می گیرد تا رطوبت چوب به سطح قابل استفاده، ۴-۷٪ برسد. همچنین سطح و داخل دستگاه به‌صورت مداوم بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که روند تولید و پردازش چوب با کیفیت بالا و بدون نقص پیش می‌رود. در این راستا، سیستم تنظیم ویژه می‌تواند به‌عنوان پشتیبان اصلی در تولید نمای چوب ترمووود عمل کند. همچنین، با کنترل دمای داخل دستگاه، تغییرات حاصل در چوب به میزان کمتری ایجاد می‌شود. این سیستم به‌صورت مناسب و با کیفیت، تولید نمای چوب ترمووود را بدون نقص و با کیفیت بالا تضمین می‌کند.  اگر فرآیند با چوب سبز آغاز شود، چوب را می توان در یک فرآیند خشک شدن با دمای بالا بسیار سریع خشک کرد.

این روش برای گونه های چوب نرم و چوب سخت مناسب است. با این حال، فرآیند باید به طور جداگانه برای هر گونه چوب بهینه شود.فرآیند ترمووود باعث تغییراتی در ساختار چوب و واکنش های شیمیایی آن می شود. این تغییرات باعث شکل گیری ساختار جدیدی در چوب می شود که تفاوت های بسیاری با ساختار قبلی دارد. تصاویر زیر نشان می دهند که چگونه ساختار بین کاج معمولی ترمونشده و کاج ترموشده متفاوت است. در کاج ترموشده، با ورود حرارت به ماده، خواص فیزیکی آن تغییر می‌کند و به خشکی و مقاومت بیشتری نسبت به کاج معمولی دست می یابیم.

مزایای چوب ترمو در حرارت

ترمووود، یک فرآیند حرارتی است که با اعمال حرارت به چوب، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن تغییر می‌کند. تغییر در خواص عمدتاً ناشی از تجزیه حرارتی سلولزها است. تغییرات مورد نظر از قبل در حدود ۱۵۰ درجه سانتیگراد ظاهر می شوند و با افزایش درجه حرارت به تدریج تغییرات ادامه می یابد.

در نتیجه:

  • تورم و انقباض ناشی از رطوبت کاهش می یابد.
  • دوام بیولوژیکی بهبود می یابد.
  • رنگ تیره می شود.
  • چندین ماده استخراجی از چوب جاری می شود.
  • چوب سبک تر می شود.
  • رطوبت تعادل کاهش می یابد.
  • PH کاهش می یابد.
  • خواص عایق حرارتی بهبود می یابد.
  • با این حال، سفتی و خواص استحکام چوب نیز تغییر می کند.

طبقه بندی استاندارد عملیات چوب ترمووود

در کلاس استاندارد فرآیند ترمووود، تورم و جمع شدگی چوب به دلیل رطوبت، تغییر رنگ و دوام بیولوژیکی به عنوان ویژگی های کلیدی مورد تاکید قرار می گیرد. گونه های چوب نرم و چوب سخت دارای طبقه بندی جداگانه ای هستند زیرا خواص آنها به وضوح متفاوت است. دو دسته ترمووود وجود دارد. داشتن بیش از دو کلاس معقول نیست زیرا خواص چوب در ابتدا با افزایش دما به آرامی تغییر می کند. هنگامی که دمای تصفیه از ۲۰۰ درجه سانتیگراد فراتر رفت، خواص به سرعت تغییر می کنند. استفاده از بیش از دو کلاس همزمان، خطر اختلاط خواص کلاس های مختلف را ایجاد می کند.

دمای ۲۱۵ درجه سانتیگراد به عنوان حداکثر دمای کافی است اما آنقدر زیاد نیست که اثرات ترمووود بر خواص ساختاری چوب قابل توجه باشد. از آنجایی که چوب ترمووود بر اساس آن که باید به مشتریان صنعتی عرضه شود(مطابق با توافقات بین خریدار و تولید کننده) ترمو می شود، سطح پردازش را می توان با دقت کاربرد نهایی ،بهینه کرد.

اصول کلاس های فرآیند استاندارد چوب ترمووود

ترمووود دارای دو کلاس فرآیند استاندارد Thermo-S و Thermo-D است.

Thermo-S

حرف “S” در “Thermo-S” مخفف ‘stability’ “پایداری” است. در کنار ظاهر، ثبات، یک ویژگی کلیدی در کاربردهای نهایی محصولات در این کلاس فرآیندی است.

تعیین حداکثر درصد تورم مماسی و انقباض در مجاورت هوا و میزان شدت آن برای چوب ترمووود کلاس Thermo-S 6-8% است. Thermo-S کلاس ترمووود طبق استاندارد، در عنوان نسبتاً بادوام طبقه بندی می شود. یعنی مقاومت طبیعی آن در برابر پوسیدگی الزامات کلاس را برآورده می کند.

Thermo-D

حرف “D” در “Thermo-D” مخفف ‘durability’ “دوام” است. در کنار ظاهر، دوام بیولوژیکی یک ویژگی کلیدی در کاربردهای نهایی محصولات در این کلاس فرآیندی است.

تعیین حداکثر درصد تورم مماسی و انقباض در مجاورت هوا و میزان شدت آن برای چوب ترمووود کلاس Thermo-D 5-6% است. Thermo-D کلاس ترمووود طبق استاندارد در عنوان بادوام طبقه بندی می شود. یعنی مقاومت طبیعی آن در برابر پوسیدگی الزامات کلاس ۲ را برآورده می کند.

شروع کار فرآیند ترمو چوب

ماده خام

عوامل موثر بر کیفیت نمای چوب ترمووود عمومی

از آنجا که کیفیت مواد اولیه اثر مستقیم بر کیفیت نهایی محصول دارد، تولید کنندگان و مصرف کنندگان باید به انتخاب مواد اولیه با کیفیت توجه کنند. در اصل، تمام گونه های چوبی را می توان تحت ترمووود قرار داد. با این حال، پارامترهای مورد استفاده برای فرآیند باید به طور جداگانه برای هر گونه چوب بهینه شود. مسئله‌ی کیفیت مواد اولیه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شرکت‌های تولیدی باید به دنبال ارائه‌ی مواد اولیه از بهترین منابع باشند. استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید این نوع چوب، مزیت دیگری در کیفیت نهایی محصول ایجاد می‌کند. در نتیجه، برای بهبود کیفیت محصول نهایی، انتخاب مواد اولیه با کیفیت و دسترسی به تکنولوژی مدرن، نقش بسیار مهمی در اجرای نمای چوب ترمووود دارد. این موضوع باید با بیشترین آگاهی و دقت در اجرای نمای چوب ترمووود ، بررسی و بازنگری شود.

گونه های چوبی

در فنلاند، گونه های مورد استفاده برای ترمووود کاج (Pinus sylvestris)، صنوبر (Picea abies)، توس (Betula pendula) و آسپن (Populus tremula) هستند. انجام کار تحقیقاتی روی چوب درختان کاج رادیاتا (Pinus radiata)، خاکستر (Fraxinus excelsior)، کاج اروپایی (Larix sibirica)، توسکا (Alnus glutinosa)، راش (Fagus silvatica) و اکالیپتوس صورت گرفت.

کاج رادیاتا یکی از پرکاربردترین چوب‌های ترمووود است که به دلیل داشتن نوارهای روشن و تیره، باعث زیبایی نمای بسیار خوبی می‌شود. چوب درخت خاکستر با رنگ درشت مشکی، تلخ و تند، به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، از جمله با کیفیت ترین انواع چوب در بازار است. کاج اروپایی با نوارهای بلندی که ویژگی ویژه‌ای برای نمای ترمووود فراهم می‌کنند، دوست داشتنی است. توسکا با رنگ خاکستری متمایل به زرد، با دوام و کیفیت خوبی و همچنین مقاومت بالا در برابر آب و خوردگی،گزینه بسیار مناسبی برای نمای چوب ترمووود است. راش با رنگ قهوه‌ای و فوق‌العاده زیبا، مقاومت بیشتر در برابر حرارت و رطوبت را داراست.

آخرین مورد چوب درخت اکالیپتوس با رنگ خاکستری و قهوه‌ای است. این چوب، با مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط مرطوب، گزینه‌ای مطمئن و مقرون به صرفه برای نمای چوب ترمووود است. تفاوت هایی بین گونه های چوبی از نظر رشد سالانه، سلول های چوبی، منافذ چوب، تعداد اجزای شیمیایی و غیره وجود دارد. علاوه بر این، گونه های مختلف چوب، به عنوان مثال، ویژگی های طول الیاف متفاوتی دارند: چوب های نرم دارای توزیع گسترده ای در طول الیاف هستند. در مقایسه با چوب های سخت که به طور متوسط ​​طول الیاف بسیار کوتاه تر و واریانس کمتری دارند.

گروه نماسازان مدرن

ادامه مقاله اصول اجرای نمای چوب ترمووود را با کلیک روی دکمه زیر مطالعه بفرمایید.

اصول اجرای نمای چوب ترمووود.

چوب ترمو ترکیب با نمای کامپوزیت

آیا به دنبال نمای کامپوزیت چوب ترمو متفاوت و منحصر به فرد هستید؟ چوب ترمو، با طراحی‌های شگفت انگیز خود، شما را به دنیایی از زیبایی و استحکام می‌برد. با اجرای هوشمندانه نمای کامپوزیت چوب ترمو، نه تنها از طراحی‌های زیبا لذت می‌برید بلکه از مزایای بی‌شمار آن هم بهره‌مند می‌شوید. هرگاه کلیک کنید، دنیایی از فرصت‌ها را روشن خواهید کرد. آیا می‌دانستید نمای کامپوزیت و چوب ترمو در واقع همان چیزی هستند که دنبالش هستید؟ اصول اجرای هر دو با هدف ایجاد یک محیط زیبا، مقاوم و سبز در همه نقاط و تمامی شرایط محیطی است. با وارد شدن به صفحه ما، شما خواهید فهمید که چگونه بدون هیچ گونه آسیب، از طراحی‌های دل‌نشین چوب استفاده کنید و به محیط خود زیبایی ببخشید.

آیا در اجرای نمای کامپوزیت به دنبال اصول و روش‌های تحقق طرح خاص خود هستید؟ اصول اجرای نمای چوب ترمو باعث می‌شود تا احساس صلابت و طبیعی بودن در محیط خانه و بافت فضا گویایی خاصی داشته باشد. با کلیک بر روی لینک، با تمامی اصول و روش‌های استفاده از نمای کامپوزیت آشنا خواهید شد و از طرح خاص خود بهره‌برداری کنید. ما فقط یک کلیک فاصله داریم. به همراه شما در سفری به جاده‌ی نمای کامپوزیت چوب ترمو و اصول اجرای آن همراهی می‌کنیم. اگر نمای کامپوزیت منحصر به فرد که همیشه دنبال آن بودید را جستجو می‌کنید، بلافاصله کلیک کنید و به دنیایی از فرصت‌های بی‌نهایت خوشایند وارد شوید.

چوب ترمو: مطالب جامع

آیا به دنبال نمایی زیبا و با کیفیت برای ساختمان خود هستید؟ آیا می خواهید از یک راه حل عالی و متفاوت در زمینه نمای کامپوزیت چوب ترمو بهره‌برده شوید؟ با کلیک بر روی نمای کامپوزیت چوب ترمو، به فرصتی دست خواهید یافت تا اطلاعات جذاب و کارآمدی درباره فرایند چوب ترمو و اصول اجرای نمای چوب ترمو و اهمیت اجرای نمای چوب ترمو وود بدست آورید. طراحان و تکنسین‌های ما با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های برتر و استفاده از بهترین مواد اولیه، بهترین نماهای کامپوزیت چوب ترمو را برای شما ارائه خواهند داد. در وبسایت ما، ایده‌های بسیاری برای استفاده از این نوع نما در ساختمان‌های مختلف را خواهید یافت. بگذارید ما به شما اثبات کنیم که نمای کامپوزیت چوب ترمو بهترین گزینه برای ساختمان شماست.

حروف برجسته تابلو مغازه
طراحی مغازه حروف برجسته

طراحی مغازه با حروف برجسته: اصول، لوگوها و تبلیغات(قسمت سوم)

طراحی مغازه حروف برجسته با لوگوها، حروف و تبلیغات مهم است. اندازه، مکان، رنگ و نورپردازی نقش مهمی در ایجاد ظاهری جذاب و موفق برای مغازه دارند.
اصول طراحی نما مغازه و تابلوسازی

اصول طراحی مغازه تابلوسازی (قسمت دوم)

/
در این مقاله، به اصول طراحی مغازه تابلوسازی می‌پردازیم و تاثیر آن بر بهبود دیدار و فروش در مغازه را بررسی می‌کنیم. با این اصول، شما می‌توانید طراحی فروشگاه خود را بهبود ببخشید و بازدید و فروش خود را افزایش دهید.