اصول طراحی نما مغازه و تابلوسازی (قسمت دوم)

اصول طراحی مغازه تابلوسازی

  • نمای مدرن مغازه جدید شیک و امروزی

همانطور که قبلاً ذکر شد، در اصول طراحی مغازه تابلوسازی جدید در ساختمان های موجود باید ویژگی ساختمانی را که در آن قرار دارند و همچنین صحنه خیابان را در نظر بگیرید. مهمتر از همه، طراحی نمای مغازه تابلوسازی حروف جدید باید به طراحی خاص ساختمانی که شامل آن است احترام بگذارد. اگر ساختمان مدرن باشد، جلوی مغازه جدید نیز باید مدرن باشد. فرصت‌هایی برای برخورد متفاوت با عناصر بالا و انتخاب مواد موجود، زمینه را برای تنوع زیادی در طراحی جلو مغازه، چه به سبک سنتی و چه مدرن، فراهم می کند.

این بخش برخی از اصول اولیه را برای سردر مغازه ها در سراسر ایران بیان می کند. این راهنما پارامترهایی را تعیین می کند که در آن باید کار کرد و هدف آن محدود کردن ایده‌ها یا تخیل نیست، بلکه تشویق راه‌ حلهای نوآورانه و در عین حال حساس است. چه طراحی یک مغازه جدید و چه برنامه ریزی برای تغییر یا جایگزینی یک مغازه موجود، مهم است که تأثیر بصری آن بر ساختمان و منظره وسیع تر خیابان در نظر گرفته شود. نمای مغازه، ساختمان و خیابان باید به عنوان یک موجودیت کامل در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که آنها با هم دیده می شوند نه عناصر جداگانه از یکدیگر.

به طور کلی، نمای مغازه های مدرن نو و بازسازی شده باید از اصول زیر پیروی کنند:
  • به شخصیت ساختمان موجود و همسایگان آن احترام بگذارید.
  • تقویت شخصیت محلی منطقه و کمک به ایجاد حس مکان.
  • برای ارتقای کیفیت کلی صحنه خیابان تلاش کنید.
  • هویت واضح، نه مخلوط یا سبک.
  • در صورت امکان، ویژگی های تاریخی موجود را حفظ کنید، این ممکن است در صورتی که ساختمان در فهرست اماکن تاریخی باشد، ضروری باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که ویترین مغازه های مجاور از نظر بصری جدا از هم هستند.
  • نسبت های موجود را حفظ کنید تا اطمینان حاصل شود که هر طبقه یا عنصر به وضوح تعریف شده است.
  • از تقارن و ریتم برای ربط دادن سر در مغازه به طبقات بالا استفاده کنید، مگر اینکه تاکید قوی وجود داشته باشد که امکان ایجاد یک الگوی متفاوت را فراهم می کند.
  • ورودی مغازه را به وضوح تعریف کنید و آن را در دسترس قرار دهید.
  • ادغام علائم، روشنایی، و اقدامات امنیتی در مفهوم کلی طراحی.
  • سبک ها را متناسب با خصوصیات شغلی و ساختمان تطبیق دهید، از تکرار خودسرانه اشکال، آرم ها و حروف خودداری کنید.
  • از مواد و صنعتگران با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • در جایی که یک نمای مغازه سنتی با کیفیت باقی می ماند، باید به جای تعویض به نوسازی اولویت داده شود.

  • معیار طراحی برای نمای مغازه با کیفیت

  • اصول کلی طراحی مغازه تابلوسازی

نکته: موارد بسیاری وجود دارد که در آن نمای مغازه موجود باقی می ماند و در زیر اضافات بعدی پنهان می شود. به عنوان مثال، تابلوهای قدیمی اغلب در زیر تابلوهای مدرن قرار می گیرند و ستون ها و سقف ها اغلب با تغییر مد پوشیده می شوند. در مواردی که شواهدی مبنی بر باقی ماندن جزئیات اصلی وجود دارد، ممکن است حفظ و بازیابی نوسازی چنین ویژگیهایی مطلوب باشد.

مجوزهای لازم که در پایان این راهنما اشاره شده برای نمای مغازه باید قبل از طراحی اخذ شود که بعد از طراحی با مشکل مواجه نشوید و مجبور به تغییر طرح شوید.

  • مقیاس، ارتفاع و نسبت

مقیاس و ارتفاع سردر یا نمای مغازه باید متناسب با بقیه ساختمان باشد. ساختمانهای بلند یا سقف های بلند و کوتاه، دهنه های بزرگ یا کوچک، ورودی های عریض یا کم عرض، همه باید در نظر گرفته شود. از تغییرات در سطح درب ورودی اصلی و کف داخل مغازه ها باید اجتناب شود. اگر این قابل انجام نیست، مناسب است رمپ یا پله در جایی تعبیه شود. دسترسی به مغازه ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. از هر فرصتی باید استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که دسترسی و گردش در مغازه ها برای همه افراد جامعه از جمله معلولین و از کار افتاده ها، امکان پذیر است.

درب باید در نما به راحتی قابل تشخیص باشد. درها باید به راحتی باز شوند یا اتوماتیک باشند. از درهای گردان باید اجتناب شود، اما در صورت لزوم باید با درهای لولایی یا کشویی که همیشه در دسترس هستند تکمیل شود. درهای براق یا سطوح بزرگ شیشه ای، باید دارای قسمتهای متضاد بصری به شکل آرم، علامت یا ویژگی تزئینی در دو طرف باشد تا موقعیت بسته آنها را نشان دهد.

  • تابلو مغازه و جزئیات

استفاده از تابلوهای بزرگ برای پنهان کردن سقف کاذب داخل مغازه مناسب نخواهد بود. مگر در مواردی که نمی توان اجتناب کرد. برای پنهان کردن سقف کاذب باید روش های دیگری در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، قرار دادن سقف کاذب پشت شیشه مات یا تشکیل یک دیوار پراکنده. تابلو نباید فراتر از اطراف مغازه گسترش یابد و نباید بدون وقفه در تعدادی ساختمان یا واحدهای معماری متمایز، کشیده شود. بالای تابلو باید به خوبی زیر آستانه پنجره های طبقه اول قرار گیرد و نباید هیچ گونه ویژگی معماری یا تزئینات موجود که تأثیر مثبتی بر صحنه خیابان دارد را مبهم کند. طراحی هر گونه جزئیات مورد استفاده برای قاب بندی تابلو. به عنوان مثال، یک قاب، جعبه یا المان باید در طراحی کلی جلوی مغازه گنجانده شود.

  • قاب

قاب بخش مهمی از طراحی جلو مغازه است که یک خط افقی بین جلو مغازه و طبقات بالایی ایجاد می کند و همچنین محافظت از آب و هوا را برای مغازه و حروف تابلو ایجاد می کند. اگر برآمدگی کافی باشد، در صورت لزوم، می‌توان از قاب برای تعبیه نور فرورفتگی(مخفی) استفاده کرد. جزئیات قاب پررنگ تعریف واضحی را بین جلوی مغازه و طبقه بالا ارائه می دهد. ستون ها و قاب های عمودی برای جلوی مغازه جدایی فیزیکی از ساختمان های همسایه ایجاد می کنند. آنها باید از نظر اندازه و تعداد کافی باشند و به طور مناسب برای پشتیبانی بصری از تابلو و طبقات بالا قرار گیرند. اصل ارائه یک تقسیم روشن بین نمای مغازه و پشتیبانی بصری برای نمای بالایی و اطراف همچنان باید اعمال شود. یک راه مناسب برای دستیابی به این امر در طراحی مدرن این خواهد بود.

  • ویترین مغازه

باید توجه داشت که به ندرت شرایطی وجود دارد که برای تکمیل طراحی نمای داخلی، نیازی به ویترین نباشد. این اغلب یک ویژگی طراحی جدایی ناپذیر است. بنابراین باید از نظر ابعاد و ساختار یک ویژگی قوی باشد. انتخاب عمق ویترین به طراحی کلی نمای مغازه و ابعاد داخلی بستگی دارد و می تواند تحت تأثیر عمق تابلو نیز باشد. ویترین مغازه های موجود با ویژگی های تزئینی با کیفیت باید حفظ شوند. مواد مورد استفاده باید همیشه از مصالح کل ساختمان و جلوی مغازه و نوع شغل پیروی کنند و آن را ارتقا دهند. طرحهای معاصر باید نوعی از ویترین جدید مغازه را نیز در خود جای دهند. نه لزوما فقط در پشت شیشه جلو مغازه بلکه در وسط یا دیوارهای اطراف.

  • پنجره و شیشه

اندازه و سبک ویترین مغازه ها، از جمله میله های یا نرده های استیل براق، مولیون ها و تراشه ها باید در مقیاس و متناسب با نمای مغازه و ساختمان به طور کلی باشد. مولیون ها به المانهای عمودی گفته می شود که وظیفه جداسازی بین اجزا نما را دارد. مناطق گسترده ای از متریال براق بدون وقفه معمولاً قابل قبول نیستند زیرا این امر می تواند اثر یک فضای انعکاسی در کف ایجاد کند.

در جایی که قرار است متریال براق در سر درب مغازه ها تقسیم شود، تعداد و مکان تقسیم بندی ها باید به طور ایده آل منعکس کننده هر گونه تقسیم بندی عمودی موجود در نمای مغازه باشد. این به ارائه پشتیبانی بصری برای سطوح بالا کمک می کند و در عین حال یک عنصر ساختاری جامد را در زیر آن ایجاد می کند. این اصل برای طراحی های نما بیرونی مغازه های مدرن قابل قبول است، اگرچه تقسیم بندی فرعی بیشتر، در نمای مغازه های سنتی یافت می شود.

  • مواد و متریال ها

کیفیت بالایی از مواد در پایان هر طرح پیشنهادی جلو مغازه انتظار می رود. تعداد مواد و رنگ های مختلف باید به حداقل برسد تا از درگیری و بهم ریختگی رنگها و متریال های مجاور و ویژگی کلی خیابان جلوگیری شود.

چوب و کامپوزیت یکی از سازگارترین مواد مورد استفاده در طراحی نمای جلو مغازه است. در حالت ایده‌آل هنگامی که با نمای مغازه‌های سنتی سروکار دارید، چوب ترمو برای بازسازی(تعمیر) باید ماده اولیه باشد. مواد دیگر ممکن است در مکان ها یا طرح های خاص در منطقه مناسب در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، اگر طراحی ساختمان و قدمت آن به سمت استفاده از این نوع مصالح متمایل باشد، نمای کامپوزیت، نمای فلزی ممکن است مناسب باشد.

  • رنگ

هر طرح رنگی پیشنهادی باید مطابق با طرح رنگ موجود در ساختمان و ساختمان های مجاور و نسبت به نوع شغل ایجاد شده در مغازه باشد. باید طراحی جلوی مغازه را بهبود بخشد و هرگونه ویژگی تزئینی مهم موجود را برجسته کند. در حالی که هیچ طیف رنگی تایید شده ای برای منطقه وجود نداشت، ما توصیه می کنیم از ساختمان های موجود استفاده کنید. استفاده از رنگهای زرق و برق آلود، که با شخصیت منطقه همخوانی نداشته باشد، یا برعکس مناسب نخواهد بود و پیشنهاد نمی‌شود. همچنین باید از ایجاد مناطق بزرگ رنگی، به ویژه بر روی مواد براق مانند کامپوزیت هایگلاس و حروف چلنیوم پلاستیک اجتناب شود.

برای مطالعه ادامه مطلب اصول طراحی مغازه تابلوسازی از کلیدهای زیر استفاده بفرمایید.

مطالب مفید گروه نما سازان مدرن

و مطالبی دیگر که شاید از دیدن و مطالعه آنها لذت ببرید. در زمینه های: نمای کامپوزیت نمای چوب ترمو طراحی نما دکوراسیون داخلی تابلو تجاری مغازه ها و غیره که توسط گروه نماسازان مدرن گردآوری شده است.

پانل کامپوزیت آلومینیومی
طراحی اتاق مدرن
طراحی داخلی دکوراسیون طراحی داخلی کم هزینه
کامپوزیت آلومینیوم نما
چگونه از تکسچرها استفاده کنیم